Webinar_10okt_Header

Effektkartläggning - Vad, När, Varför?

2021-10-15
Zoom
Webinar

Har du full koll på varför du gör det du gör, för vem du gör det och vad det bidrar med?

All kommunikation och marknadsföring, oavsett det handlar om en sajt, en strategi för sociala medier eller någonting helt annat, behöver kunna svara på ett par grundläggande frågor. Varför den görs, vem den ska nå, hur målgruppen ska nås och med vilket budskap. Med en effektkartläggning får du svar på och insikt i alla de frågorna.

Vad är en effektkartläggning?

En effektkartläggning är precis vad det låter som. En kartläggning över vilka effekter du behöver arbeta mot för att nå dina mål. Med den i din hand blir det sedan enkelt att prioritera bland olika insatser, kanaler och investeringar. 

Med andra ord, med en effektkartläggning får du

  • Tydlighet i vad som krävs för att nå era önskade effekter. 
  • Enklare att prioritera bland insatser och investeringar. 
  • Ett bra underlag för både specifika projekt och långsiktiga strategier.
 
När behöver du den?

Det korta svaret är ”nästan alltid”. Metoden togs ursprungligen fram som underlag vid sajtutveckling. Med hjälp av effektkartläggningen blev det tydligt vem målgruppen var, vilka behov de hade och hur de behoven kunde tillfredsställas. Det fina är att samma metod fungerar på de allra flesta marknadsföringsinsatser. Vi har till exempel använt effektkartläggningen för att hjälpa företag med sina första kommunikationsinsatser, börja arbeta med sitt employer brand och formulera strategier för sociala medier. Men möjligheterna är fler.

Det här vill du inte missa, anmäl dig till vårt webinar om effekten av effektkartläggning.

När, var och hur?

15 oktober 8:30 kör vi digitalt via Zoom.